Most „Maršal Tito“
Izvor: NOVINE NOVOSADSKE
Kraj
Drugog svetskog rata i oslobođenje, 23. oktobar 1944. godine, Novi Sad
je dočekao bez mostova koji su povezivali sremsku i bačku stranu. Do
maja 1945. godine, preko Dunava se jedino skelom moglo preći, a tada
nove gradske vlasti, za jedan od najprioritetnijih zadataka postavljaju
izgradnju mosta radi što boljeg drumskog, a pre svega uspostavljanje
železničkog saobraćaja. Kao privremeno rešenje, odlučeno je da se
izgradi pontonski most nekoliko metara uzvodno od bivšeg mosta
„Kraljević Tomislav“. Pod rukovodstvom tesarskih majstora Petra Marića i
Ferenca Aproa, omladinci, železničari i nekvalifikovani radnici su
Dunav premostili u rekordnom roku, za 20 dana.
Pošto je most morao biti veoma
izdržljiv, za pontone su iskorišćeni poveći šlepovi preko kojih su
postavljeni železnička pruga i kolovoz. Svečano je pušten u saobraćaj
28. maja 1945. godine, a za nešto više od 6 meseci, koliko je trajao,
preko mosta je prešlo preko 30.000 vagona, 100.000 raznih vozila i preko
2.000.000 pešaka. Poučeni iskustvom, kada je led srušio „Poćorekov“
most 1924. godine, gradske vlasti su znale da pontonski most ne sme
dočakati zimu i opasnost da led ponovo onemogući saobraćaj preko Dunava.
Zato se pristupilo pripremama za otpočinjanje gradnje stalnog
drumsko-železničkog mosta na stubovima porušenog „Kraljevića Tomislava“.
Radovi započinju u maju 1945. godine, iako su problemi bili veliki –
oskudica u stručnoj radnoj snazi, građevinskom materijalu, tehničkoj
opermi itd.. U gradnju mosta su se uključile fabrike iz svih delova
Jugoslavije, koje su i same bile ratom delimično razorene.
Na čelu građevinske ekipe, koja je uz
nadljudske napore u rekordnom roku izgradila most, bili su inženjeri:
Đorđe Prodanović, Miodrag Živković, Panta Jakovljević i Sava
Atanacković. U gradnji su učestvovali i zarobljeni nemački vojnici,
kojima je obećana sloboda ako most bude gotov na vreme. I pošto su
građevinski rokovi ispoštovani, nemački vojnici su dobili obećanu
slobodu. Za kompletan radni kolektiv su izgrađene barake u kojima je deo
radnika spavao, a svi su se hranili. Predsednik radničke sindikalne
podružnice Zdravko Isijanović, organizovao je snabdevanje gradilišta
potrebnim materijalom, kao i organizovanje kulturno-zabavnog života
(biblioteka, čitaonica i drugo). Vredi pomenuti i stručnjake koji su se
istakli u nalaženju rešenja za razne probleme u uslovima opšte oskudice,
prvi je bravar Berenji Mikloš koji je osposobio četiri neophodne
dizalice, a drugi je monter Radovan Rašeta koji je pomogao svojim radom i
stručnim savetima iako je tek pristigao iz nemačkog konc-logora.
Most je završen u rekordnom roku za 160
dana i predstavljao je prvi stalni most u Evropi koji je izgrađen posle
Drugog svetskog rata. Zbog oskudice i štednje materijala, most je koštao
21.000.000 dinara, od predviđenih 34.000.000 dinara. Železnička pruga
je sa mosta usmeravana u današnju Štrosmajerovu ulicu, da bi se glavna
petrovaradinska ulica i Beogradska kapija oslobodile za drumski
saobraćaj. Prvi voz preko novog mosta je prešao 1. januara 1946.
godine, a 20. januara, u prisustvu Josipa Broza i Koste Nađa, svečano
pušten u saobraćaj i tada dobija ime „Most maršala Tita“. I novi most je
u početku bio predviđen kao privremeno rešenje, ali je odoleo vremenu i
kada je punio 53 godine, zadesila ga je sudbina i prethodnih mostova u
Novom Sadu, srušen je.
Tokom NATO agresije na SR Jugoslaviju,
novosadski mostovi su se našli na meti agresora. 1. aprila 1999. godine,
Varadinski most (početkom 90-ih godina 20. veka ime mosta „Maršal Tito“
promenjeno je u „Varadinski most“) srušen je sa dve navođene
avio-bombe. Tom prilikom poginuo je i naš sugrađanin Oleg Nasov.
Završetkom bombardovanja, razmatrani su planovi za gradnju novog mosta
(današnji most „Varadinska duga“), te su delovi porušenog mosta izvađeni
iz Dunava i odneti u smederevsku železaru.
PS. Tekst je prenet u celosti iz NOVINA NOVOSADSKIH, dodato je nekoliko fotografija pronađenih na internetu.
Нема коментара:
Постави коментар